Do you recognize in the image on the header, the Ikea style that we have chosen as an example to talk about how to deal with the complexity of the VUCA world?

IKEA is undoubtedly the most successful furniture and home accessories store in the world. Good prices, good design and a do-it-yourself concept that, when it comes to assembling, piece by piece, a piece of furniture from scratch, is not so obvious. Obviously, instructions are required. And that’s where we connect this post.

If we start from the premise that the assembly of a piece of furniture is somewhat complex, since it brings together all the factors that define complexity: numerous and diverse materials, tools, skills, assembly process, safety conditions, aimed at audiences with different levels of knowledge, different languages ??… and the fact that an instruction manual, contradicting its purpose, is usually not very intuitive for the untrained, we find that IKEA has hit the nail on the head by turning complex by definition into a simple format and universally understandable.

Those little pieces of paper that come in the boxes of the furniture that they sell us have become an icon of agile learning, clarity, simplicity and effective communication. In addition to starring in many memes to indicate that something is very easy to do.

At Cookie Box we believe that the IKEA style represents this spirit of agile learning, simplification and clarity that are the “pieces” necessary to manage the complexity of this VUCA world. And all accompanied by clear and authentic communication, which makes us recognize its origin with a casual and close style.

Two samples (in the midst of the COVID-19 crisis):

Launch of a tutorial to turn one of their cheap rugs into a Game of Thrones cape since, according to Michele Clapton, the series’ costume designer, they had used this resource.

A meme created by IKEA Israel, with the social objective of reminding its customers of the obligation to stay at home during the forced quarantine period, sends through the Stay Höme “furniture” the powerful message that “it really isn’t difficult to stay at home”. Incorporating the sense of humor – the 100 rolls of toilet paper – in a complex moment to get a smile. Brilliant.

* This post is part of the eLearning ¿Change of plans? Change of plane, on how to move nimbly in a world characterized by a high rate of change and low predictability.

¿Reconoces en la imagen de la cabecera el Ikea style que hemos escogido como ejemplo para hablar de cómo tratar la complejidad del mundo VUCA?

IKEA es, seguramente, la tienda de muebles y complementos para el hogar de más éxito en el mundo. Buenos precios, buen diseño y un concepto de háztelo tú mismo que, cuando se trata de montar, pieza a pieza, un mueble desde cero, no resulta tan evidente. Obviamente, se requieren instrucciones. Y ahí es donde conectamos este post.

Si partimos de la base de que el montaje de un mueble es algo complejo, ya que reúne todos los factores que definen la complejidad: numerosos materiales y diversos, herramientas, habilidades, proceso de ensamblaje, condiciones de seguridad, dirigido a públicos con niveles distintos de conocimiento, idiomas distintos… y del hecho de que un manual de instrucciones, contradiciendo su finalidad, suele ser poco intuitivo para el no “instruido”, nos encontramos con que IKEA ha dado en el clavo convirtiendo lo complejo por definición en un formato sencillo y universalmente comprensible.

Esos papelitos que vienen dentro de las cajas de los muebles que nos venden han llegado a ser un icono de aprendizaje ágil, claridad, simplicidad y comunicación efectiva. Amén de protagonizar muchos memes para indicar que algo es muy sencillo de hacer.

En Cookie Box pensamos que el IKEA style representa este espíritu de aprendizaje ágil, simplificación y claridad que son las “piezas” necesarias para gestionar la complejidad de este mundo VUCA. Y todo acompañado de una comunicación clara y auténtica, que nos hace reconocer su origen con un estilo desenfadado y cercano.

Dos muestras (en plena crisis del COVID-19):

Lanzamiento de un tutorial para convertir una de sus alfombras baratas en una capa de Juego de Tronos ya que, según declaró Michele Clapton, diseñadora de vestuario de la serie, habían utilizado este recurso.

Un meme creado por IKEA Israel, con el objetivo social de recordar a sus clientes la obligación de quedarse en casa durante el período de cuarentena forzosa, lanza a través del “mueble” Stay Höme el potente mensaje de que “realmente no es complejo quedarse en casa”. Incorporar el sentido del humor -los 100 rollos de papel higiénico- en un momento complejo para conseguir provocar una sonrisa. Una sencilla genialidad.

* Este post forma parte del eLearning ¿Cambio de planes? Cambio de plano, sobre cómo moverse ágilmente en un mundo caracterizado por la alta tasa de cambio y la baja de predictibilidad (ver formación digital AQUÍ)”.