CLIENTE
Fira de Barcelona
ÁREAS DESARROLLADAS
Impacto e Influencia
Liderazgo
Comunicación interna y externa
HERRAMIENTAS TRANSMEDIA
Storytelling
Gamificación
Presentaciones gráficas
Grabación en vídeo
OBJETIVOS
Sensibilizar sobre el potencial y la relevancia de la comunicación pública
Facilitar herramientas y técnicas para conseguir influir en las diversas tipologías de audiencias
Activar conductas y comportamientos que transformen a los directores en comunicadores de alto impacto
BRIEF
Fira de Barcelona es un compañía internacional que cuenta con un equipo de directivos de capacidad profesional muy alta y con extensas áreas de responsabilidad, que abarcan desde la gestión de proyectos hasta la comunicación externa. Aún así, a veces, a la hora de formular mensajes internos o externos, estos directivos encuentran dificultades de presentación y de conexión con su público.
Programa de formación que pone a prueba en cada momento la transferencia del conocimiento compartido: la estructuración del mensaje, la conexión emocional con las audiencias, la superación de miedos escénicos y el uso adecuado del material gráfico.
Fira de Barcelona pretende mejorar sus habilidades de presentación pública y hacer de ellos profesionales de alto impacto e influencia.
LA PROPUESTA
Cookie Box propone el desarrollo de una experiencia de 4 sesiones presenciales de 4 horas cada una en en las que los asistentes irán evolucionando sus presentaciones públicas, desde 1. la estructuración de un mensaje base enraizado en el propósito del salón a defender; pasando por 2. la generación de un mensaje desde la emoción de la historia; 3. visualizándolo de tal manera que entre presentación oral y proyección no se produzca un ruidoso diálogo paralelo; y, por último, 4. con una puesta en escena con las mejores técnicas de oratoria y de presentación pública.
Este recorrido se dinamizará con técnicas de gamificación para poner a prueba constantemente a los participantes y motivarles constantemente a trabajar las habilidades en cuestión.
DESARROLLO DEL PROYECTO
Antes de las sesiones se les pide a los participantes que nos envíen su presentación en Powerpoint más habitual, que nos permitirá conocer mejor sus respectivos salones y entender cómo se presentan a nivel de contenidos y de gráfica.
Mientras, en el back office de Cookie Box se cocina, conjuntamente con el cliente, un juego de cartas que dinamizará las sesiones y pondrá a prueba la capacidad de reacción de los participantes durante las 4 jornadas presenciales.
La 1ª sesión, después de un Icebreaker en los que todos los participantes tienen un minuto para exponer un tema delante de la cámara, se trabaja el Contenido del mensaje, los Principios Estructurales para una buena presentación y las Claves de comunicación influyente; seguidamente, los participantes vuelven a presentar, con unos objetivos, público y “antipúblico” decididos mediante el mencionado juego de cartas creado adhoc. La tensión aumenta, el debrief es memorable.
La 2ª sesión se inicia de nuevo con una práctica de un minuto frente a la cámara, ante la que los asistentes explican una historia personal. Luego Román Zabal, guionista y storyteller, explica las claves de la Comunicación Emocional basada en las Historias (Storytelling), para ceder de nuevo el protagonismo a los asistentes, que deberán conectar sus objetivos con una historia y presentarla a una audiencia entre la que de nuevo encontramos disidentes (juego de cartas mediante). La apuesta sube de nivel.
La 3ª sesión sigue la estructura de las anteriores: se inicia con una presentación de un minuto de cada uno de los participantes delante de la cámara, ante la que explican una historia y se apoyan de elementos gráficos que han elegido entre los disponibles, empezando a conectar con el significado y potencial de lo gráfico. Seguidamente Joan Fornós da las Claves de la Visualización y Graficación de presentaciones, para acabar de nuevo con la prueba final, que ya incorpora Estructura, Historia y Gráfica. Los participantes están cerca de la meta.
En la 4ª y definitiva sesión Helena Navarro explica las claves de la Oratoria y cómo superar el Miedo Escénico, y se consolida todo lo aprendido en las cuatro sesiones en la prueba final, en la que los participantes presentan en público su contenido más habitual, definiendo antes de empezar cuál es el objetivo de la presentación y quiénes somos el público. El resultado es BRUTAL. La evolución, más que evidente.
Entre sesiones los participantes han ido superando diversas misiones relacionadas con la sesión previa, retos que les preparan para la siguiente. El feedback constante por parte de los consultores permite un progreso continuo durante los dos meses que dura todo el proceso.
La transformación ha sucedido. Como nos comenta gran parte de los participantes al acabar el recorrido: formación inolvidable y de gran valor.
RESULTADOS
La satisfacción de los participantes y la sensación de evolución en su capacidad de influencia y de enfrentarse a sus retos relacionados con las presentaciones públicas son altísimas, como ellos mismos nos hacen saber. Agradecen enormemente el seguimiento de los retos entre las sesiones, que les permiten volver al aula con materiales e ideas evolucionadas a través de la iteración a distancia.
El Departamento de RRHH también nos comunica la satisfacción generalizada con el taller.
Training program aiming to transform venue managers into high impact speakers, using gamification and storytelling to constantly test their knowledge transfer level.
CLIENT
Fira de Barcelona
DEVELOPMENT AREAS
Impact and Influence
Leadership
Internal and External Communication
TRANSMEDIA TOOLS
Storytelling
Gamification
Graphic presentations
Performance recording
GOALS
To increase awareness about the impact and relevance of any public communication, taking into account their role in the company
To provide tools and techniques which help them adapt and boost influence according to each audience
To activate behaviours which transform directors into high impact speakers
BRIEFING
Fira de Barcelona is an international company with a large team of Managers, each one in charge of a specific venue. High qualified professionals with a high level responsibility, which goes from project management to external communication. However, they have to lead situations in which, either externally or internally, they face difficulties in communicating the appropriate information or connecting with the audience.
Training program aiming to transform venue managers into high impact speakers, testing their knowledge transfer level regarding message structure, emotional connexion with the audience, overcoming scenic fears and creation of an appealing graphic support.
Fira de Barcelona aims to improve their public speaking ability, and to help them become their better self in terms of impact and influence.
THE PROPOSAL
Cookie Box suggested 4 face-to-face training sessions of 4 hours each in which the audience evolved their own presentations, focusing on a specific key communication point per session: 1. Message structure, focusing on the purpose of their venue, 2. Connecting with the audience through an emotional message, based on storytelling techniques, 3. Capturing the essence of the message in powerful visual supports, which complement their speech instead of duplicating it, and 4. Leading the stage and feeling comfortable on it, by practising oral and postural techniques.
This journey was energized with gamification techniques in order to test participant’s evolution constantly, and keep them motivated to work on the improvement of their skills.
PROJECT DEVELOPMENT
Before the sessions, participants were asked to send us their Power Point presentation, which allowed us to better know their respective venues and understand how they are presenting the content and their graphic level.
In the meantime, consultants were co-designing with the client a card game which aimed to energize the sessions and to test the reaction capacity of the participants, along with the 4 training sessions. Furthermore, the training included challenges between sessions, aimed to transfer learnings and to help them get ready for the next one.
In the 1rst session, after an icebreaker in which all participants had 1 minute to expose a concrete subject in front of the camera, we started working in the content of the message, the structural principles for an effective presentation and the keys of influential communication, followed by more practising exercises in which their colleagues were playing public and “anti-public” roles, according to the card game. The amount of tension in each speech goes in crescendo and their improvisation skills need to be part of the game, if they want to succeed and achieve the goal. The activity debriefs, after such tension, were definitely memorable.
The 2nd session was a similar activity, a 1-minute speech in front of the camera, during which participants had to explain a personal story. After that, Román Zabal, scriptwriter and storyteller, explained the keys of emotional communication based on storytelling, and focused again on the participants’ performance. This time they were requested to connect the objectives they had been working on in the first session with a story, presenting it while the audience was playing again the role given by the card game. A new level was reached.
The 3rd session followed the same structure: 1-minute explanation where they had to include skills learnt in the previous sessions, supporting it also with a visual presentation. After that, the keys of visualization were explained by Joan Fornós, who also led the last challenge: a card game to assign roles among the public, some time to prepare their powerful venue presentation and… time to jump onto the stage!
The last session, led by Helena Navarro focused on how to overcome stage panic thanks to public speaking techniques. The final challenge aimed to consolidate learnings from all the 4 sessions, therefore participants had to evolve their venue presentation into an effective influential speech which included a clear content structure, an emotional story, an inspiring visual presentation and, last but not least, dominating the stage with their presence. The results were amazing, and the evolution more than obvious.
Participants’ skills transformation became real, like they said “unforgettable training which added huge value to our public appearances”.
RESULTS
Participants’ satisfaction and their perception of personal real evolution in terms of influence capability when facing a public presentation were extremely high.
One of the things they were most grateful for the follow-up provided by facilitators in between sessions. A constant feedback helped them to build powerful presentations which are now ready to be introduced in public speeches.
The HR Department also expressed us their satisfaction with the personalized training design and the results achieved.